3.20. Uruchamianie Draw 3 z linii komend

Notatka: Linia komend jest dostępna albo bezpośrednio (pracując pod Linuksem), albo (w przypadku systemu Windows) za pomocą emulatora X-terminala (np. Cygwin).

Aby uruchomić dowolny program "z linii poleceń", musisz uruchomić powłokę (ang. shell) pozwalającą na wpisywanie poleceń. Możesz to zrobić uruchamiając na przykład program o nazwie Terminal lub Konsola - znajdziesz go w menu KDE w podmenu System.

Po uruchomieniu powłoki zobaczysz znak zachęty zawierający np. Twoją nazwę użytkownika, nazwę komputera i aktualny katalog. Po znaku zachęty możesz wpisywać polecenia lub nazwy programów do uruchomienia. Opcje programu podajemy po jego nazwie oddzielając je dowolną ilością spacji. Jeżeli program nie znajduje się w domyślnej lokalizacji dla programów (a tak jest np. w przypadku programów systemu SZARP), to musisz podać przed nazwą pełną ścieżkę do programu, oddzielając poszczególne katalogi znakiem /. Np. pełna ścieżka do programu Draw 3 ma postać /opt/szarp/bin/draw3.

Draw 3 można uruchomić z linii komend. Wpisując:

/opt/szarp/bin/draw3 -h
uzyska się listę opcji programu. Żeby uruchomić Draw 3 dla konkretnej bazy, używamy opcji -Dprefix=<nazwa>, gdzie <nazwa> zastępujemy oczywiście nazwą wybranej bazy. Przykładowo dla bazy w Sztumie wpisujemy:
/opt/szarp/bin/draw3 -Dprefix=sztu

W przypadku systemu Windows możesz również uruchomić program przeglądający na komputerze lokalnym (po jego zainstalowaniu), także z linii poleceń. Linię poleceń uruchom na jeden z 3 sposobów:

Rysunek 3-35. Uruchomienie wiersza poleceń

Rysunek 3-36. Wiersz poleceń

Następnie w wierszu polecenia uruchom program przeglądający (przykład dotyczy katalogu podanego przy domyślnych opcjach instalacji):

"c:\Program Files\SZARP\bin\draw.exe" /base:nazwa_bazy