Notatka: Linia komend jest dostępna albo bezpośrednio (pracując pod Linuksem), albo (w przypadku systemu Windows) za pomocą emulatora X-terminala (np. Cygwin).
Aby uruchomić dowolny program "z linii poleceń", musisz uruchomić powłokę (ang. shell) pozwalającą na wpisywanie poleceń. Możesz to zrobić uruchamiając na przykład program o nazwie Terminal lub Konsola - znajdziesz go w menu KDE w podmenu System.
Po uruchomieniu powłoki zobaczysz znak zachęty zawierający np. Twoją nazwę użytkownika, nazwę komputera i aktualny katalog. Po znaku zachęty możesz wpisywać polecenia lub nazwy programów do uruchomienia. Opcje programu podajemy po jego nazwie oddzielając je dowolną ilością spacji. Jeżeli program nie znajduje się w domyślnej lokalizacji dla programów (a tak jest np. w przypadku programów systemu SZARP), to musisz podać przed nazwą pełną ścieżkę do programu, oddzielając poszczególne katalogi znakiem /. Np. pełna ścieżka do programu Draw 3 ma postać /opt/szarp/bin/draw3.
Draw 3 można uruchomić z linii komend. Wpisując:
/opt/szarp/bin/draw3 -huzyska się listę opcji programu. Żeby uruchomić Draw 3 dla konkretnej bazy, używamy opcji -Dprefix=<nazwa>, gdzie <nazwa> zastępujemy oczywiście nazwą wybranej bazy. Przykładowo dla bazy w Sztumie wpisujemy:
/opt/szarp/bin/draw3 -Dprefix=sztu
W przypadku systemu Windows możesz również uruchomić program przeglądający na komputerze lokalnym (po jego zainstalowaniu), także z linii poleceń. Linię poleceń uruchom na jeden z 3 sposobów:
z menu wybierz Start->Wszystkie Programy->Akcesoria->Wiersz polecenia
z menu wybierz Start->Uruchom..., wpisz cmd i wciśnij Enter
użyj skrótu Win (klawisz z logo Windows) + R, wpisz cmd i wciśnij Enter.
Następnie w wierszu polecenia uruchom program przeglądający (przykład dotyczy katalogu podanego przy domyślnych opcjach instalacji):
"c:\Program Files\SZARP\bin\draw.exe" /base:nazwa_bazy
Poprzedni | Spis treści | Następny |
Zdalne zmienianie ustawień parametrów | Początek rozdziału | Funkcje matematyczne Lua |